Influencer: kdo to je a jak ulovit toho pravého?

Influencer. V posledních letech často skloňované slovo, které si v marketingové komunikaci našlo své nenahraditelné místo.

Kdo to ale je a proč by měl být součástí také vaší komunikační strategie?

 

Influenceři jsou lidé, kteří mají schopnost ovlivňovat vnímání jiných. Činí tak prostřednictvím blogů, podcastů či sociálních sítí, kde sdílí své vědomosti, zkušenosti a názory se svou komunitou v podobě fanoušků, tzv. followerů. Čím více followerů má a čím větší je jejich engagement, tím je význam influencera v online světě větší. A tím zajímavější je také pro samotné firmy, které jeho prostřednictvím šíří své klíčové sdělení k jeho komunitě a zároveň i ke své cílové skupině zákazníků. Na rozdíl od reklam či placených PR článků je toto sdělení autentické a na příjemce tak má výrazněji větší dopad.

 

Obsah

 

 

Základem je důkladná příprava

Že by se vám nějaký ten influencer hodil? Pak je na čase ho začít hledat. K dispozici máte sociální sítě, internetové vyhledávače i speciální placené programy a databáze. Do nich pak můžete zadávat klíčová slova, která souvisí s vaším podnikáním. U jednotlivých tvůrců sociálního obsahu se zároveň nezapomeňte sami sebe ptát: „Koresponduje jejich obsah s názory a aktivitami naší firmy?“, „Překrývá se profil followerů s naší cílovou skupinou?“, „Jsou influenceři aktivní v publikování příspěvků i v komunikaci se svými followery (odpovědi na komentáře, hodnocení apod.)?“

 

Při výběru influencerů berte v potaz také počet jejich followerů. Obecně je lze rozdělit do několika skupin, přičemž každá z nich má svá specifika a pomůže vám dosáhnout odlišných cílů. Například celebrity a mega influenceři (nad 500 000 followerů) jsou mediálně známi a jsou tak skvělí při budování povědomí o značce. Na druhou stranu vás budou stát nemalé peníze. Makro influenceři (nad 50 000 followerů) a mikro influenceři (nad 500 followerů) jsou oproti celebritám levnější, a i přes nižší počet fanoušků mnohdy generují větší míru engagementu. Svou komunitu si totiž budují od základů a věnují ji více času i pozornosti. Hrají tak důležitou roli například v procesu rozhodování i při samotném nákupu.

 

Jak spolupracovat a co vás to bude stát?

Spolupráce s influencery může mít nepřeberné množství podob. Záleží především na vašich cílech, rozpočtu i kreativě. Mezi nejčastější modely spolupráce patří sponzorované příspěvky či recenze, které vám pomohou při budování povědomí o vaší značce. Zvolit můžete i živé streamování související s produktem či vámi pořádanou akcí. Odvážnější firmy pak mohou přizvat vybraného influencera k tvorbě některého ze svých produktů. Soutěže či slevové kódy jsou naopak ideálním nástrojem pro zvyšování tržeb… Ať už si vyberete jakýkoli model spolupráce, je důležité si uvědomit, že je to právě váš influencer, který rozumí své komunitě nejlépe. Konzultujte s ním své návrhy a dopřejte mu při jeho práci určitou svobodu. Nezapomeňte ho také hýčkat, umetete si tak cestičku k dlouhodobější spolupráci. A třeba, kdo ví, se z něj postupem času stane i advokát vaší značky. Sledujte proto jeho práci, sdílejte jeho příspěvky, komentujte je a lajkujte…

 

Ptáte se, co vás to bude stát? Na výběr máte hned z několika možností. Může se jednat o finanční plnění, produkt zdarma či účast na zajímavé akci, v jejímž rámci platíte za influencera veškeré náklady. Zajímavá může být pro influencery také mediální podpora či affiliate program, v jehož rámci získá předem stanovené procento z jím dohodnutého prodeje.

 

Pár slov na závěr…

Zvolili jste si svého ideálního influencera či influencery? Víte, jaký je váš cíl spolupráce a jak by tato spolupráce měla vypadat? Pak vám nezbývá než přistoupit k činu. Při oslovení influencera buďte kamarádští. Sdělte mu, kde jste ho našli, čím vás zaujal. A nezapomeňte mu uvést všechny důležité informace o vámi chystané kampani. Shrnout je můžete do předem připraveného dokumentu. Usnadníte tak práci sobě i jemu. Hodně štěstí!

 

Příspěvek pro vás sepsala Klára, náš top account pro kulturu, hudbu, ale pozor, taky IT, a pro kterou je práce s českými i zahraničními influencery denním chlebem.