Jak na firemní vzdělávací workshopy online

Každá kvalitní firma, která myslí na svoji budoucnost, se stará vzdělávání svých zaměstnanců. Ať už se jedná o praktické dovednosti, práci s počítačem nebo tzv. Soft skills a vylepšování komunikačních schopností, externí lektoři si v úspěšných firmách často podávají dveře.

 

Vždyť držet krok s dobou a zlepšovat se musí nejen vedení, ale i zaměstnanci, pokud chtějí na dnešním rychle se měnícím trhu uspět.

 

Dříve stačilo vybrané pracovníky poslat na nějaký seminář nebo školení, kde přednášel pro vyšší desítky účastníků jeden lektor, s předpřipravenými slidy a starými vtípky. I když je to pěkné, potkat se s jinými zaměstnanci ve stejném oboru, dát si chlebíček a pokecat a postěžovat si, skutečná vzdělávací hodnota těchto akcí je často pochybná.

 

A tak firmy stále častěji oslovují zkušené lektory, kteří se zaměřují na specifické oblasti. Ti rádi chodí přímo do firem, své workshopy upraví na míru dané společnosti a díky nižšímu počtu účastníku a zapojení celé firmy či oddělení mají takovéto semináře mnohem větší efekt. Navíc jsou workshopy často vedeny pomocí metod neformálního vzdělávání, jsou zábavné, interaktivní a kromě předávání znalostí a zlepšování schopností kolegy ještě více stmelí.

 

Workshopy v době COVIDu

 

V současné situaci, kdy je práce i běžný život kvůli COVID-19 omezen, a firmy, u kterých to jen trochu jde, poslali své zaměstnance pracovat z domu, se veškeré interní vzdělávání pomocí worskhopů zastavilo. Nebo ne?

 

Po prvotním šoku, kdy se rušily domluvené workshopy, schůzky i jiné akce, pomalu zjišťujeme, že velká část vedených vzdělávací aktivit lze přesunout online. Pro lektora to sice je náročnější na pozornost a energii, a chvíli trvá, než si všichni zvyknou na nové prostředí a jeho technologické možnosti, ale ukazuje se, že online se dají dělat nejen workshopy na dovednosti jako je třeba MS Excel, ale i seberozvojové semináře, kde je osobní kontakt a provázání účastníků velmi důležité.

 

 

 

Na to, že se s lidmi propojujeme většinou online, si postupně zvykáme, a technologiemi se dají nahrazovat i další potřebné věci jako jsou flipcharty, rozdělování lidí do skupinek a podobně.

 

Tipy na vedené firemní vzdělávání online

 

– Vyberte si zkušeného facilitátora, nebo to klidně zkuste sami
– Neplánujte workshop delší, než 1,5 hodiny, nebo ho rozdělte delší přestávkou
– Na začátku si dohodněte pravidla jako třeba:
– Účastníci se budou plně soustředit, budou mít vypnuté ostatní záložky a odložené telefony
– Lektor bude mít mikrofon vždy zapnutý, ostatní vypnutý, pokud nebudou chtít zrovna mluvit
– Na začátku si společně “osahejte” používanou technologii a její možnosti
– Nechte účastníky používat k reflexím tužku a papír

 

Moje oblíbené aplikace a vychytávky

 

I když bych doporučila, abyste si zajistili služby zkušeného lektora, pokud chcete zkusit udělat workshop pro kolegy sami, tady jsou některé moje oblíbené aplikace a vychytávky, které vám to mohou ulehčit.

 

Zoom – většinu workshopů dělám přes Zoom, a to hlavně proto, že umožňuje rozdělit účastníky do menších skupinek (náhodně i plánovaně) a má skvěle vyřešené sdílení obrazovky, zvuku i společný whiteboard

 

Menti.com – pokud chcete účastníky trochu vyvést z letagie a rychle dostat zajímavá data a názory (anonymně), můžete použít Menti, které vám umožní jim pokládat otázky a jejich anonymní odpovědi vzápětí komentovat

 

Google Jamboard – se mi osvědčil pro simultánní a společné zapisování toho, co se na workshopu děje nebo vymyslí při brainstormingu. Navíc si můžete přidat další stránky, takže si můžete předpřipravit témata a informace a postupně je pak spolu s účastníky doplňovat. Prostě jako normální flipchart.

 

Pohyb – nebojte se do workshopu zapojit i nějaký pohyb a hru. Účastníci pravděpodobně celý den sedí, a budou rádi za tuhle nabídku, i když jim to ze začátku může připadat divné.

 

Různé možnosti předávání slova – někdy je ticho, někdy začne mluvit několik lidí naráz. Obě možnosti nejsou vhodně a při online workshopu je to ještě nepříjemnější. Zkuste proto různé možnosti vyvolávání a předávání slova. Na zoomu mohou účastníci zvedat virtuální ruce a vy je můžete vyvolávat, nebo si mohou předávat slovo sami. Pokud rádi mluví přes sebe, a pak není rozumět nikomu, zkuste využít mluvicí předmět – třeba tak, že ten kdo zrovna mluví, má zvednutou tužku, a dokud ji nepoloží (nebo dokud do toho jako facilitátor nevstoupíte), má volný prostor.

 

Tuhle hromadu užitečných tipů pro vás připravila Lucie 🙂 Ta se mimo PR věnuje právě i vedení workshopů a lektorování.