Jak na komunikaci s novináři?

Komunikační strategieMedia relationsPublic relations

Není tomu dávno, co jsem v průzkumu na webu specializovaném na dění kolem médií četla, že až 93 % novinářů preferuje být osloveno mailem. Obliba roste u mladší generace novinářů, kteří se prý neradi potkávají ať už s experty oboru nebo s piáristy. V ten moment jsem zapochybovala o relevantnosti celého průzkumu. Osobní komunikaci s novináři  považuji pro práci piáristy za stěžejní.

 

Vědí to novináři i piáristi. Vztah mezi píáristou a novinářem prostě přes mail nevytvoříte. Osobní kontakt je v  tomto případě nenahraditelnýVztah s médii je nedílnou součástí PR a patří do komunikační strategie každé firmy, bez ohledu na velikost a oblast podnikání. Počet komunikačních kanálů sice neustále roste, ale kvalita sdělení je často právě definována osobním přístupem, jak ze strany píáristy, tak ze strany novináře. Jedná se o vzájemně výhodnou symbiózu. 

 

Jak tedy na efektivní komunikaci s novináři?

 

Připravte se předem

 

Když se na schůzku s novinářem chystáte poprvé, je dobré se připravitPředevším by se mělo jednat o novináře, kterému máte co nabídnout, tedy mít klienta s relevantním obsahem. To zjistíte jednoduše, zapátráte v autorových článcích, projdete jeho práci za posledních zhruba 6 měsíců a bude vám jasné, jestli témata vašeho klienta se prolínají se novinářovými. Současně berete v potaz i médium, pro které novinář pracuje a cílovou skupinu, pro kterou píše. Neméně podstatnou je forma, kterou novinář preferuje a rovnou provedete selekci, jestli například zrovna váš klient je vhodný k tomu, aby šel do živého vysílání nebo natočil podcast nebo poskytl rozhovor.

 

Přesvědčte ho

 

Pokud jste výběr provedli správně, je následně novináře potřeba přesvědčit, že zrovna vy máte něco, co on potřebuje a může se začít psát 1. kapitola vašeho osobního vztahu a spolupráce. Při oslovení a pozvání na schůzku je dobré stručně klienta představit a rovnou se odkázat na práci novináře, kde vidíte průsečíky. Současně pomůže tzv. aktualizační moment, kdy máte k tématu novinku. Říkám tomu „trigger“, tedy spouštěč potenciálního zájmu ze strany novinářeS tématem svého klienta kreativně pracujte, ohýbejte ho pro potřeby daného novináře, vymýšlejte různé formy, které budou pro klienta přijatelné, prolínejte téma s jinými.  

 

Snažte se novináře co nejvíce poznat

 

Schůzka je domluvena a na scénu přichází druhá část průzkumu, tentokrát stručná osobní analýza novináře, která je díky sociálním médiím a informacím na internetu výrazně jednodušší než před 20 lety. Nejedná se žádný stalking, spíše si vytváříte základy pro více osobní komunikaci. Na samotné schůzce se nebojte být otevření, s introvertním přístupem tady moc nezabodujete, běžte s kůží na trh, nebojte se osobních postřehů a prozrazení osobních informací. Schůzka je sice pracovní, ale vám jde o dlouhodobý osobní vztahJe dobré si uvědomit, že novinář je denně zahlcen desítky mailů a je v neustále lidské interakci, vaším cílem je zapůsobit tak, aby si vás v té informační změti zapamatoval.  

 

Vytvořte shrnutí schůzky

 

Po schůzce nezapomeňte shrnout a poslat vše, na čem jste se domluvili a předat to novináři mailem. Je to záchytný bod pro další komunikaci. Čím více práci novináři usnadníte, tím lépe se mu s vámi bude spolupracovat, v dnešní době je tlak na novináře enormní a pokud se stanete spolehlivým zdrojem co do obsahu, formy, nových nápadů, novinek, máte dveře otevřené. 

 

Závěrem

 

Každý vztah potřebuje péčinezůstaňte u jedné schůzky a snažte se udržovat alespoň občasný osobní kontakt, se zvýšenou frekvencí se pracovní vztahy postupně přelévají do přátelských, a to je ideální stav media relations.

 

Příspěvek pro vás napsala Lucka, která zvládá levou zadní finance, IT, vzdělávání a vlastně jakýkoliv další obor.