Jak na to, aby to mezi agenturou a klientem klapalo
Sebelepší agentura vám bude k ničemu a nesplní vaše očekávání, pokud nebudete ochotní udělat svůj kus práce.
Stačí ale poměrně málo a můžete se velmi snadno stát v rámci portfolia každé agentury tím nejoblíbenějším klientem. Dobře nastavené procesy totiž pomohou pohodové spolupráci a výrazně zvyšují efektivitu spolupráce a tím i kvalitu výstupů. Win-win pro obě strany! Jak se tedy stát tím báječným klientem, se kterým se skvěle spolupracuje?
Obsah
1. PR není sprint
Klient, který si chce PR jen tak vyzkoušet a myslí si, že jej jako nástroj otestuje během pár týdnů pravděpodobně nebude spokojen.
PR je více než jakákoliv jiná technika marketingových komunikací během na střední až dlouhé tratě. Alespoň pokud se bavíme o tom skutečném PR, postaveném na získaných médiích (výstupech, za které neplatíte podle ceníku). Ty totiž vyžadují zajímavá a dobře zpracovaná témata (náměty musí dodat klient) a dobrou znalost mediálního trhu a dlouhodobé vztahy s novináři (know how PR agentury).
Pokud si toto uvědomíte, udělali jste první správný krok.
2. Jasně definované cíle
Víte co chcete komunikovat, ke komu chcete svoje sdělení dostat, kdy a taky proč. Zdá se to banální výčet, ale vezte že není. PR zadání se kterými se setkáváme jsou často velmi vágní, a to vede k oboustranné frustraci a nedorozumění. Stejně jako u reklamních kampaní proto dobře plánujte, analyzujte a zadání pro agenturu chystejte klidně společně nad rozhovorem, který zodpoví všechny výše uvedené otázky.
3. Informace
A pro jistotu ještě jednou. Potřebujeme od vás informace a ano, spoustu informací. I takové, které byste možná nečekali. Pokud máme tvořit zajímavé příběhy, musíme mít na čem stavět, a to se prostě bez vás neobejde. Nikdo o vaší firmě, produktech a službách, o její minulosti ani budoucnosti neví více než vy. Pokud má agentura novináře a veřejnost zaujmout, musí být konkrétní. Takže obecné informace, které se dají dohledat někde jinde nebo u konkurence nám moc nepomohou. „To už si někde najdete“ je cesta do PR pekla.
4. Vzájemná důvěra
Vy umíte skvěle dělat svoji práci. My zase tu naši. Může se zdát, že psaní textů a vůbec celé PR je jen taková hra a že to může dělat každý. Proč ale potom najímáte agenturu? Buďte prosím připraveni nám důvěřovat – víme proč texty píšeme tak jak píšeme, proč doporučujeme to a ono. Stejně jako vy ve vašem oboru, i my máme spoustu zkušeností, a právě díky tomu že nám opravdu svěříte svoji důvěru můžeme dosáhnout těch nejlepších výsledků. Neznamená to, že nemůžete do ničeho mluvit, naopak, vzájemná diskuse je důležitá. Ale ochota naslouchat také.
5. Spolupráce
Pokud se u vás plánuje cokoliv, co se týká komunikační strategie, chceme být přitom. Proč? Jsme další hlava navíc, která dokáže fundovaně přispět do debaty. I když do procesu vstupujeme jako externisté, pořád kopeme za stejné cíle – váš úspěch. Navíc se dozvíme spoustu zásadních informací, a to vám pak ubere kopec práce z bodu 3, nehledě na to, že tento proces spolupráce prohlubuje vzájemnou důvěru z bodu 4.
6. Podpora na vedení
Náš kontakt s klientem je většinou omezen na marketingová a PR oddělení, k TOP managementu se z principu dostaneme málokdy. A top management nezajímá exekutiva, ale výsledky. Pokud nám náš styčný důstojník nedokáže zprostředkovat očekávání svých nadřízených, pak to dřív nebo později začne skřípat. Platí to samozřejmě i obráceně, naši společnou práci je potřeba efektivně a průběžně prezentovat. Rádi vám v tom pomůžeme, ale od vás chceme slyšet jaká očekávání v tomto směru mají právě vaši nadřízení.
7. Vysoké cíle
Nebojme se dávat si velké cíle, právě ty pomáhají udržet nám všem motivaci. A velmi často se dají dokonce i překonat, tedy za předpokladu, že nám fungují body 1-6.
Příspěvek pro vás napsala Jana, která se stará o klienty z oblasti průmyslu, energetiky a technologií.