Jak zvládat krizové situace a co si z nich odnést?
Každá krizová, nebo jenom náročná, situace od nás požaduje, abychom se s ní nějakým způsobem vypořádali. A zároveň nabízí často netušeného osobního rozvoje. Pokud chceme, abychom my, naši kolegové, zaměstnanci, ale i klienti prosperovali, je důležité, aby dobře reflektovali celou situaci, její řešení a poučení se – ať už na osobní, nebo pracovně firemní úrovni. Přinášíme vám tipy, které vám pomohou se na budoucí krizové situace lépe připravit.
Je samozřejmě velmi důležité dostat pod kontrolu klesající čísla prodejů, revidovat marže a optimalizovat nutné náklady. Jedním z často citovaných důvodů je i snaha zachovat co nejvíce pracovních míst. Za to jsou určitě všichni, kterým tato místa patří, patřičně rádi. Ale i naši zaměstnanci a kolegové a klienti si prošli nelehkým obdobím, v osobním i pracovním životě.
Obsah
OSOBNÍ ROZVOJ NESPOČÍTÁTE
Přestože jsme rádi, že karanténa skončila a ekonomika se ze všech sil hrabe zpět na nohy, není dle mého moudré dávat karanténu do závorek a snažit se na ni co nejrychleji zapomenout. Lepší je pořádně ji rozpitvat, prozkoumat, zjistit, co nás naučila, aplikovat tato poučení do našeho života, a potom karanténu v klidu založit do pořadače, abychom se na ni mohli znovu podívat, až to budeme potřebovat. Pokud se epidemiologové a ekonomové na něčem shodují, tak je to na tom, že se podobné situace budou opakovat.
Jak tedy nezahodit tuhle skvělou příležitost se poučit, zlepšit sebe, svoji práci i byznys? Je to v zásadě snadné, ale vyžaduje to něco, co je vlastně dělá v dnešní době docela těžko – najít si čas na hluboké přemýšlení, vzít si tužku a papír a odvahu a odhodlání být k sobě upřímní.
ZAČNĚTE JEDNODUCHÝMI OTÁZKAMI
- Jak jsem si myslel(a), že bude situace s COVIDem probíhat?
- Jak jsem se na to jako pracovník/majitelka firmy připravil(a)?
- V čem byla moje příprava nedostatečná?
- Co mě překvapilo negativně?
- Co bylo pozitivním překvapením?
- Jak to ovlivnilo můj byznys?
- Jak jsem musel(a) uzpůsobit svoji práci?
- Co jsem zjistil(a), že funguje?
- Co naopak pro mě pracovně vůbec nefunguje?
- Změnily se nějak moje priority nebo náhled na práci a produktivitu?
- Jak jsem podporoval(a) ostatní ve firmě v této době?
- Jak podporovali oni mě?
- Jak se můžeme připravit, abychom to zvládli příště lépe?
- Budeme na základě těchto zkušeností dělat nějaké změny v organizaci práce?
- Jaký přesně vliv měla karanténa na náš obory a přidružené obory?
- Jaké příležitosti karanténa přinesla?
- Bude/měl by se nějak změnit byznys náš byznys model?
- Jak na mě karanténa zapůsobila na osobní rovině?
- Co jsem se dozvěděl(a) o sobě?
- A o své rodině?
- Změnily se nějak moje návyky? Chci některé z nich zachovat?
- Jak jsem podporoval(a) svoje mentální zdraví?
- Došlo k nějakým změnám v seznamu mých priorit?
- Co budu na základě těchto zkušeností dělat jinak, co můžu zlepšit a jak přesně?
Výše zmíněné otázky se mohou zdát banální a s jasnými odpověďmi, ale pokud se nad nimi zamyslíte, dojdete k často překvapivým a zajímavých zjištěním. A věřte, že většina firem a pracovníků si těch pár desítek minut na zodpovězení podobných otázek nenajde – a vy tak budete mít konkurenční výhodu.
TÝMOVÁ REFLEXE ZKUŠENOSTÍ
Pokud vedete tým nebo dokonce máte svoji firmu, dává velký smysl toto probrat i se svými kolegy a zaměstnanci – nehádejte, nepředpokládejte, prostě se jich zeptejte a vytvořte prostředí, ve kterém mohou skutečně upřímně odpovědět.
Právě ukončená karanténa i její následky na nás kladou často nečekané nároky nejen v pracovní, ale i osobní oblasti, proto je v tuto chvíli více, než když dříve, potřeba skutečně se o ostatní starat a naslouchat jim a jejich potřebám, a podporovat je v jejich osobním rozvoji.
Proč? Abyste jako tým dále prosperovali, a další podobné krizové situace zvládli co nejlépe. Jak jinak se zlepšovat, než tím, že se budeme učit z vlastních zkušeností a krizových situací? Jak se můžeme stát lepšími a šťastnějšími lidmi a pracovníky než tím, že budeme pracovat na vlastním sebepoznání a seberozvoji?
Pokud karanténa ve vaší firmě nebo týmu odhalila větší výzvy, než kterým jste schopni čelit, investujte do dobrého facilitátora/ky osobního rozvoje ve firmách či týmového kouče dříve, než bude pozdě. Uvidíte, že z další krizové situace vzejdete ještě silnější a se silnějším týmovým duchem, než dříve.
Příspěvek pro vás napsala Lucie, naše specialistka na PR.