Karavana se pohybuje rychlostí nejpomalejšího velblouda

Public relations

Pokud saharské rčení transformujeme do oblasti komunikace, pak karavanou je informace, kterou chceme v zájmu klienta předat dále, a velbloudy jsou všichni členové tzv. cílové skupiny, tedy osoby, kterým je sdělení určeno.

 

Když jsem před lety moderoval publicistické Duely Radiožurnálu na stejnojmenné rozhlasové stanici, platilo pravidlo, že každou zprávu, která bude odvysílána, by měla pochopit i babička ze Šumavy.

 

Trochu se obávám, že v dnešní hyperkorektní době už se toto pravidlo nepoužívá, aby se neurazily ani babičky, ani ostatní obyvatelé Šumavy. Ze stejného důvodu je potřeba být velmi ostražitý při definici nejpomalejšího velblouda. J

 

Vypůjčím si proto raději rým z písně Známka punku kapely Visací zámek: „… každý zboží má svýho kupce.“ Opět platí, že zbožím je informace a kupcem osoba z cílové skupiny.

 

Už na základní škole jsme se v hodinách mateřského jazyka učili, že existuje profesní slang, resp. žargon, tedy jazykový projev, který obsahuje mnoho (často nespisovných) profesních výrazů. Člověk pohybující se mimo danou profesní skupinu může mít objektivní problém pochopit, o čem se vlastně mluví.

 

Již mnohokrát jsem měl to potěšení potkal na slovo vzaté odborníky, často přední experty svého oboru. Dovedli o svém produktu či službě dlouho, zasvěceně a mnohdy i zajímavě hovořit, mým úkolem pak bylo transformovat jejich sdělení do podoby, která bude pochopitelná i pro širokou veřejnost: čtenáře, posluchače či diváky.

 

Taková transformace nutně vede k použití určité míry zjednodušení a používání slov, jejichž význam je všeobecně znám a je i jednotně chápán. Stává se, že experti mají s takto upraveným textem problém, neboť se (značně) vymyká tomu, nač jsou zvyklí. A právě v takové chvíli přichází na řadu babička za Šumavy či nejpomalejší velbloud. Patří-li do cílové skupiny, které je sdělení určeno, je potřeba na ně mluvit jejich přirozeným jazykem, nikoli profesním žargonem.

 

Samozřejmě, promlouvá-li prostřednictvím specializovaných médií jeden odborník k druhému, míra zjednodušení je mnohem menší a množství odborných termínů vysoké, neboť komunikace se odehrává „mezi svými“.

 

Zde je ale potřeba dodat, že v podobných případech obvykle není asistence nás, píáristů, nutná. Naší specializací jsou média s nejširším zásahem, případně média sice oborově zaměřená (např. do oblasti ekonomie, techniky či IT), ale současně nastavená tak, že jejich konzumenty nejsou pouze odborníci, ale i laici a lidé z příbuzných oborů.

 

A protože příklad vydá za tisíc slov, přikládám pod článkem odkaz na další písničku: Richard Müller vydal před čtyřmi lety skvělé album „55“, na kterém je i skladba Narodený v 60‘. Když ji bude poslouchat dnešní teenager, velmi pravděpodobně mu unikne spousta narážek, které naopak ocení pamětníci, neboť jim rozšíří význam sdělení, které chtěl umělec předat posluchačům.

 

Pod článkem přikládám i text s prolinkovanými odkazy – objevíte nějaký další význam, který mi unikl? Upozornění, prosím, zasílejte na boris@moveup.cz. Děkuji!

 

Písňový text ovšem není PR článek. Umělecké dílo je často záměrně postaveno tak, aby si je každý vyložil po svém. To si v agentuře nemůžeme dovolit: nejdůležitější je, aby informace, kterou v zájmu klienta předkládáme jeho potenciálním zákazníkům, byla předána, přijata a pochopena v nezkreslené podobě, tak, jak byla zamýšlena. A, se vší skromností, jsme v tom zatraceně dobří. Rádi o tom přesvědčíme i vás. 🙂

 

Článek pro vás napsal Boris, specialista na média a krizovou komunikaci

 

 

Narodený v 60‘

 

Prišiel som na svet v šesťdesiatych
Práve keď začal sukne krátiť
A lepiť steny fotkami

 

Už nič nebolo ako predtým
Do hlavní pušiek strkal kvety
Svet mokrých blondín z fontány

 

Ref.:

Naučil nás chodiť
Ten svet šesťdesiatych
Odvtedy to išlo
Od desiatich k piatim

 

Zostať len chvíľu v takom svete
Robte si deti čo len chcete
Kým príde otec z roboty

 

Bob klopal na nebeskú bránu
Iný si trúfol na nirvánu
Například taký Timothy

 

Ref.:

Vyplazoval jazyk
Ten svet šesťdesiatych
Odvtedy to išlo
Od desiatich k piatim

 

Veril že bude večne mladý
Utorok mal rubínový nádych
A trval aspoň do piatka

 

Kým neprikvitli čierne mraky
A svet už nikdy nebol taký
Zabudol braček na vrátka

 

Ref.:

Naučil nás chodiť
Ten svet šesťdesiatych
Odvtedy to išlo
Od desiatich k piatim