Krize je pro ty, kdo ji chtějí

Na letošní rok jsem se obzvlášť těšil. Mám rád „fotogenická“ data a rok se dvěma stejnými dvojcifernými čísly v jednom letopočtu už určitě nezažiju.

 

Že ale bude tento rok nezapomenutelný z úplně jiných důvodů jsem samozřejmě netušil. Příroda opět připomněla, kdo naší planetě velí a že nás, samozvané „pány tvorstva“, hravě strčí kdykoli do kapsy.

 

 

Současná pandemie koronaviru je z řady pohledů krutá, jako každá jiná vysoce nakažlivá nemoc, která může být smrtelná. Dává nám ale současně i příležitost objevit v sobě podstatu lidství a soudržnosti celé naší rasy. Ruku na srdce, kdo z nás, intenzivně pracujících lidí v produktivním věku má každý den „čas“ vzpomenout si, že někde žijí také jeho rodiče a prarodiče v důchodovém věku, anebo se o ně dokonce bát?

 

 

V tyto dny se svými staršími příbuznými hovoříme mnohem více – a zvýšenou pozornost a zájem „naši“ důchodci velmi vítají. Stejně jako naše děti, se kterými musíme trávit víc času než obvykle v běžném pracovním režimu. A ono to nakonec není tak špatné, že? Dokonce ani běžná móda hanění učitelů už tolik neletí, když sami zjišťujeme, jak je těžké děti zabavit na celé dopoledne a udržet je v režimu domácí školy.

 

 

Najednou vidíme zkrátka svět i priority jinak, víc srdcem než hlavou. Současná lidská soudržnost mě hřeje u srdce – bez koronaviru bych nikdy neuvěřil, jak se během pár dní dokáže česká společnost změnit a disciplinovaně přizpůsobit krizovému režimu. Držíme spolu a nutno říct, že taková vlna solidarity se v zemi české objevila naposledy v roce 1989. Jsem teď zase jednou rád, že jsem Čech a že za hrdiny teď nejsou jen mediální hvězdy, ale všichni, kdo dodržují krizový režim a pomáhají.

 

 

Délka a rozsah pandemie bude mít jednoznačně dopad nejen na náš budoucí způsob života, ale také na budoucnost firem a podnikatelů. Každá krize vždy zasáhne nějaké obory silněji a některé zcela mine. Někdo na ní vydělá, jiný bude muset hledat jiné uplatnění. Přesto ale může každý z krize vyjít svým způsobem silnější.

 

Jako CEO naší agentury řeším samozřejmě stejné výzvy, jako ostatní kolegové zodpovědní za chod firem – jak tuto krizi nejen přežít s co nejmenší újmou, ale zároveň ji využít pro rozvoj a zdokonalení vlastních služeb. Pár bodů, které by mohly firmám pomoci krizi překonat a zesílit během ní, sdílím zde na našem blogu.

 

 

Buďte vidět

Vaši zákazníci teď mnohem víc pracují z domu a snaží se v domácí karanténě pochopitelně i zabavit a více informovat. Weby a sociální sítě dosahují nyní rekordních zobrazení a návštěv. Využijte tuto příležitost a připomeňte se zákazníkům. Byli jste zvyklí ukazovat produkty osobně? Teď točte videa a sdílejte je. Byli jste zvyklí na zákazníky hodně mluvit? Zkuste podcasty. Zabírají na vaše zákazníky reklamní letáky? Zkuste přesunout grafiku do online kanálů.

 

Krize je inzertní příležitost

Návštěvnost online informačních kanálů nyní roste o desítky procent, přitom ceny reklamy na nich jsou přitom často levnější. Využívat placené kanály už dlouho nebylo tak výhodné jak z hlediska ceny, tak i potenciálu pozornosti publika. Pamatujte, že vhodně zvolené reklamní výdaje nejsou utrácením, ale výbornou investicí.

 

Buďte rychlí v rozhodování

Teď není nejlepší čas rozjíždět dlouhodobé projekty, především je třeba se rychle přizpůsobit situaci a současným tržním prioritám. Přemýšlejte, jak mohou vaše produkty a služby pomoci lidem právě teď a dejte jim to vědět. Poraďte jim, jak mohou u vás nakoupit snáze a rychleji, zkuste je v těžší době třeba i trochu pobavit, a hlavně je ujistěte, že vaše produkty jsou stále k dispozici.

 

Myslete na dobu „postkoronavirovou“

Současná krize jednou skončí, dříve či později. Kdo vyjde z krize silnější? Ten, kdo po celou dobu aktivně komunikoval se zákazníky, ukazoval svoje nasazení a zachoval dostupnost svých služeb i v těžší době, nebo ten, kdo v této době uměle omezil nebo přerušil služby a sešel z očí? Udržovat svou pozici souvisle je levnější a efektivnější, než ji ztratit a znovu budovat. To se už nemusí povést. Nezapomínejte také, že během krize se zákazníci často „předzásobují“ a po krizi mohou nakupovat méně.

 

Buďte solidární

Podnikatelská solidarita není jen o tom, aby všichni začali šít roušky. Je samozřejmě skvělé, kolik firem je natolik pružných, aby dokázali přizpůsobit své služby aktuálním potřebám veřejnosti. Ale to je pouze jedna strana mince. Solidarita firem by měla být také o tom, snažit se pomoci udržet byznys jako takový – spolupracovat s firmami, kterých se dotklo omezení, pomoci nastartovat firmy, které nuceně stojí, a neomezovat bezdůvodně odběr služeb třetích stran.

 

Plaťte včas

Neprodlužujte uměle splatnost faktur a za odvedenou práci plaťte včas. Pokud budou firmy chtít svoje vydané faktury proplatit hned, ale úhradu těch přijatých naopak pozdržet co nejdéle, vzniká začarovaný kruh, ze kterého se jen tak nedostaneme. A děláme si ho my sami, nikoli vládní omezení nebo koronavirus.

 

 

Z pozice majitele komunikační agentury bych ještě rád připomněl podstatu našeho oboru – pomáhat firmám s komunikací na zákazníky a partnery. Včera jsem si přečetl, že český komunikační obor předpokládá v důsledku pandemie koronaviru pokles obratu až o 50 %, tj. údajně až 85 miliard. To je sama o sobě strašná suma! Proč by ale takový propad měl nastat, když v této době jde víc než kdy jindy o komunikaci a práci se zákazníkem, který teď pracuje více z domova a tím pádem je více času online a lépe zasažitelný? Jasně, nebudou předváděcí akce, nemůže se do terénu, ale máme přece ideální příležitost a současně nutnost hledat a využívat jiné metody, jak posílit firmám jejich komunikaci, propagaci, pozici na trhu, ukázat svou i jejich sílu. Komunikační a marketingový obor by proto měl logicky spíše sílit, ne?

 

I firmy, které musely zastavit svou činnost, mohou, resp. musí nyní pracovat na strategiích, jak ztrátu později během roku stáhnout nebo dohnat, a o to intenzivněji potřebují komunikovat se zákazníky a na tuto změnu je připravit. Pandemie totiž naštěstí není to samé jako finanční krize. Současná situace je proto z pohledu firem mnohem více příležitostí než hrozbou. Ano, zanechá jizvy, bude mít své dopady a následky, ale čím víc příležitostí uvidíme a uchopíme, tím rychleji se vše vrátí do normálu a posune nás dál. Osvojíme si nová poučení a budeme lépe plánovat.

 

Proto prosím: Firmy, zachovejte si zdravý rozum a využijte současnou situaci. Neomezujte svoje služby, pokud skutečně nemusíte. Neriskujte ztrátu pozice na trhu. Podnikáte přece s vědomím rizik, která řešíte denně. Koronavirus je jen jedním z řady těch možných nepředvídatelných, která prostě přicházejí a s nimiž se musíte vypořádávat. Bez určitě míry rizika, adrenalinu a drajvu nikdy nevyrostete. Využívejte nás, agentury a vyjděte z „krize“ silnější. Jsme tady od toho, abychom vám pomáhali růst, a v těchto dnech to platí dvojnásob.

 

A kolegům z oboru bych rád vzkázal – neužírejte se teoretickými propady příjmů, netýkají se všech a řadu z vás ani nepostihnou. Využijte radši současnou situaci na hledání a nabízení nových služeb, které náš obor posunou dál, nebo vzájemně spojujte portfolia do účinnějších celků. Sami jsme šli příkladem, když jsme spojili značky Move up a Unifer. Přizpůsobte se situaci a posuňte sebe i klienty dál novými řešeními vytvořenými pro současnou situaci.

 

Pak to spolu zvládneme. Stejně jako celý národ.

 

Příspěvek pro vás napsal Ivan, CEO naší agentury