Kterak Tyrion Lannister učinil Brandona Starka králem Andalů a Prvních lidí

(Čtení na 2 minuty.)
V televizním seriálu Hra o trůny, ať už jste jej sledovali či nikoli, jde, jak už název napovídá, o to, kdo v závěrečném dílu usedne na Železný trůn jako vládce fiktivního Západozemí.

 

Zhruba 30 minut před koncem úplně posledního dílu není nikdo, kdo by si právo usednout na trůn vybojoval, nebo na něj měl pokrevní nárok. Přeživší zástupci nejvznešenějších rodů stojí před úkolem zvolit si svého krále. A – jak už to tak bývá – řada z nich myslí na to, že by tou správnou volbou byli právě oni…

 

V tu chvíli k hlavám „famiglií“ promluví Tyrion Lannister, muž malé postavy, ale o to většího osudu a vlivu na vývoj celé série. Je zanedbatelným detailem, že v průběhu své řeči má na rukou vězeňská pouta…

 

„Co spojuje lidi?“ vznese Tyrion Lannister řečnickou otázku a sám si odpoví.
„Armády?“
„Zlato?“
„Vlajky?“

 

Jednotlivá slova odděluje dramatickými pauzami a po posledním z nich dá pohybem hlavy jasně najevo, že nic z toho, co bylo vyřčeno, není správnou odpovědí.

 

„Příběhy.“
„Na světě není nic silnějšího než dobrý příběh.“
„Ten nic nezastaví.“
„Žádný nepřítel ho neporazí.“
„A kdo má lepší příběh … než Bran Zlomený?“

 

Je to pouhých 30 slov (v češtině), která však stačila k tomu, aby z malého chlapce, který v první řadě seriálu rád lozil po stromech a po zdech rodného hradu (kterážto záliba vedla k tomu, že se z něj stal, moderní terminologií řečeno, vozíčkář), učinil toho, který bude pro všechny přijatelným vladařem.

 

Tyrionova slova zůstavají v platnosti, i když opustíme svět televizní fantazie. Kolegové, kteří se věnují politickému PR vědí, že „světu vládnou ti, kteří vypráví příběhy“. O své zkušenosti v této oblasti se velmi konkrétně a otevřeně podělil s posluchači jednoho z podcastů např. bývalý americký prezident Barack Obama.

 

Proto také v tradičním PR klientům trpělivě vysvětlujeme, že efektivněji představíme jejich značku, produkt či službu formou příběhu. Pravdivého a reálného. Příběhu, který zaujme požadovanou cílovou skupinu a „uvízne v paměti“. To je zásadní rozdíl oproti reklamě, která se také snaží vyprávět příběhy. Ty se ovšem stále více podobají fantazijním světům: lidé v nich jsou krásní, dokonalí, permanentně šťastní a jejich případné problémy se rychle vytratí ihned poté, co zaplatí za to správné zboží či službu.

 

Přitom vlastně nejde o nic nového. Je to jistá forma návratu k ohňům z doby předprůmyslové, u kterých se vyprávěly příběhy, kterými se předávalo vědění a moudrost z generace na generaci. Ohně dnes sice nahradily noviny, rádia, televize a celý internet, ale potřeba dobrých příběhů žije dál. Rádi vám je pomůžeme vyprávět…

 

Příspěvek pro Vás napsal Boris, který se specializuje na new business, krizovou komunikaci a mediální tréninky.