Public relations versus marketing

(Čtení na 2 minuty.)

PR a marketing stojí sice na podobných základech, ale mají odlišné cíle. Proto je hned na samém začátku možné spolupráce nutné si ujasnit, zda vůbec pomocí PR nástrojů může agentura splnit klientova očekávání.

 

A jak to tedy přesně je?
Hlavním cílem PR je vybudovat nebo podpořit dobré jméno značky nebo konkrétních lidí, kteří jsou s ní spojení. PR není prodejní nástroj, nemůžete od něj proto čekat, že se tyto aktivity projeví na množství uzavřených obchodních případů. (Ale určitě může hodně pootevřít dveře pro nové zákazníky!)

 

Oproti tomu jedním z hlavních cílů marketingových aktivit je nárůst prodeje. Pokud klient očekává, že mu marketingová kampaň zprostředkuje vyšší procento uzavřených obchodních případů, pak je to naprosto v pořádku. Čísla poposkočí správným směrem, ale samotné marketingové aktivity nebudou mít významný vliv na to, jak klienti vnímají vaši značku nebo další firemní aktivity.

 

Z uvedených charakteristik plyne, že nejlepší volbou dobré komunikace je vždy kombinace obou nástrojů. Každý z nich má silné i slabší stránky, a právě jejich spojení přinese ty nejlepší možné výsledky.

 

Ruku na srdce, když jdete to obchodu, kupujete si prostě „produkt“ nebo spíše „značku“ a příběh který za ní stojí?

 

Protože jsme především PR agentura, pojďme se ještě trochu víc podívat na to, co vám úspěšná PR kampaň může přinést:

 

Mediální zmínky o značce
Jeden z nejhmatatelnějších výsledků PR jsou zmínky o konkrétní firmě nebo produktu v médiích. Je to ideální nástroj k budování povědomí o značce, ale pozor, je potřeba hlídat, aby mediální obraz byl pozitivní.

 

Zpětné odkazy
Zpětné odkazy jsou mediální zmínky 2.0; V textu je totiž nejen jméno firmy, ale také přímý link na její web. Zpětné odkazy v PR nejsou zdaleka samozřejmé, mnohá média mají ve svých kodexech jejich použití dokonce zakázáno. Tam kde se je ale podaří umístit přinášejí výborný efekt. Jednak umožňují potenciálním zákazníkům snadný přechod na web klienta bez dalšího hledání a jednak se díky nim dá docela hezky povyskočit o pár příček výš ve vyhledávačích.

 

Nové zákazníky
Dobře zacílená PR kampaň (nebo i dílčí sdělení) může přivést k zájmu o značku úplně nové klienty, kteří o vás doposud neslyšeli, ale zachytí informace o vás právě ve svém oblíbeném médiu. Jak si s tím poradíte, to už je na vašich obchodnících.

 

To jsou tedy hlavní rozdíly, výhody i nevýhody v kostce. Překvapilo vás něco nebo bylo všechno dávno jasné? Ať tak či tak, správná volba nástrojů pro dosažení cílů, které klient potřebuje naplnit může oběma stranám ušetřit hodně nervů, starostí a v neposlední řadě i financí.

 

PS. Pokud byste se stejným způsobem chtěli podívat i na marketing jako takový, zkuste zabrousit na web našich kolegů z UNIFERu.

Příspěvek sepsala Jana, která se stará především o klienty z oblasti průmyslu a energetiky.