Zahraniční medialist: Zn. nutně potřebuji!

Komunikační strategieMedia relationsPublic relations

Máte nový zajímavý produkt, který byste chtěli komunikovat v zahraničních médiích? Pak je na čase začít tvořit zahraniční medialist!

Stačí vám sepsat tiskovou zprávu, přiložit k ní fotografii a rozeslat na odpovídající zahraniční medialist… Že žádný takový seznam médií zatím ještě nemáte?

 

Budování zahraničního medialistu se mnohdy nijak neliší od toho českého. I tady se jedná o dlouhodobé a systematické vyzobávání vhodných kontaktů ze zahraničních databází, on-line i tištěných médií, blogů a dalších zdrojů.

 

Zkuste si proto nejprve položit několik základních otázek. Budu rozesílat jednu či více tiskových zpráv? Které zahraniční trhy budu chtít oslovit? Se kterým typem médií budu chtít komunikovat? A hlavně, jaký mám na to rozpočet? Podle odpovědí se pak můžete rozhodnout, odkud svůj vytoužený zahraniční medialist získáte.

 

Možností je hned několik:

 

Zadám to asistentce.

Ano, tato varianta nic nestojí. Jen desítky hodin strávených vyhledáváním kontaktů na jednotlivé novináře, za něž vás vaše asistentka začne dříve či později proklínat. A čím více zahraničních trhů budete chtít oslovit, tím více její zášť vůči vám poroste. Nemluvě o výsledné kvalitě v podobě obecných e-mailových adres či kontaktů na hlavního editora. Pokud se navíc chystáte v dlouhodobějším horizontu rozeslat pouze jednu či dvě tiskové zprávy, pak se této variantě raději vyhněte.

 

Zkusím tiskovou agenturu.

Zahraniční tiskové agentury, jako je např. PR Newswire, BusinessWire nebo APA disponují vypracovanými medialisty, se kterými se s vámi rády za nějaký ten finanční obnos podělí. I přesto je tato možnost vhodná zejména, pokud a) počítáte s rozpočtem v řádu tisíců i desetitisíců korun (dle velikosti regionu a délky tiskové zprávy), b) chystáte se komunikovat maximálně dvakrát až třikrát do roka a c) nehodláte oslovit příliš odborná média. To byste totiž mohli v některých případech pěkně narazit. Tiskové agentury se totiž v převážné většině zaměřují na obecná média.

 

Vsadím na PR agenturu.

Chystáte se komunikovat dlouhodoběji a nemáte k dispozici vlastní komunikační oddělení? Pak PR agentura je pro vás ideálním řešením. Některé agentury mohou mít požadovaný medialist již vypracovaný, případně jej mohou snadno vytvořit. Ví totiž přesně, co a kde hledat. A navíc, mají s médii již vybudované dlouhodobé vztahy, a to je k nezaplacení!

 

 

P.S. závěrem: Pokud chcete na mediálních zahraničních trzích prorazit, musíte komunikovat dlouhodobě a systematicky. Nesmutněte proto, pokud pošlete tiskovou zprávu s nulovým či téměř nulovým výsledkem. S novináři si musíte budovat vztahy. I s těmi zahraničními. Takový ten vztah na dálku. Bez něho to půjde jen stěží. A že jsou novináři příliš daleko? Nevadí, možnosti tu stále existují. Zkuste jim třeba navrhnou videohovor či se za nimi vydejte na některý z oborových veletrhů. Přejeme hodně štěstí!

 

Příspěvek pro vás napsala Klára, která je jednou z našich specialistek na komunikaci na zahraničních trzích.