I vlastník médií může (ne)vyhrát volby
Po volbách, které Andrej Babiš vyhrál na počet poslaneckých mandátů, ovšem současně zřejmě bez (v době psaní tohoto textu) možnosti sestavit sněmovní většinu, uvedl jako jednoho z (mnoha) viníků volebního neúspěchu právě média. Přitom je to právě AB, kdo si z českého mediálního koláče už několik let ukrajuje největší podíl…
Při mediálních školeních začala být část „komu patří česká média“ zajímavější poté, co zahraniční globální mediální domy před pár lety prodaly svá tuzemská aktiva domácím miliardářům. Z žebříčku 20 nejbohatších Čechů jich média vlastní přinejmenším osm. Veřejně se v politice angažuje jen jeden z nich.
Vezmeme-li si jako měřítko „mediální síly“ schopnost oslovit co největší skupinu obyvatel, máme tu hned několik velkých hráčů.
I v době internetu je stále nejsilnějším médiem televize. Tou největší (= nejsledovanější) je Nova a ta patří do skupiny PPF nejbohatší Češky Renáty Kellnerové.
Nejposlouchanější rozhlasovou stanicí je veřejnoprávní Radiožurnál, nejsilnějším soukromým rádiem je Impuls Andreje Babiše s cca 750 000 posluchači denně.
Tištěným periodickým titulům vévodí Babišův bezplatně distribuovaný týdeník 5plus2 s nákladem 800 000 ks a každý den bezplatně rozdávaný deník Metro (200 000 ks). Nejprodávanějším deníkem je bulvární Blesk Daniela Křetínského s cca 130 000 výtisky denně.
Ve světě internetu je dominantním hráčem Ivo Lukačovič a jeho Novinky.cz, internetová podoba deníku Právo – v tištěné podobě necelých 55 000 výtisků denně, internetová zhruba 45x tolik, až 2 500 000 reálných uživatelů denně.
Velké české mediální skupiny se však pochopitelně neomezují na vlastnictví jediného titulu, většinou mají aktivity rozloženy do všech oblasti: tisku, internetu, rádia i televize.
Která mediální skupina je tedy v Česku nejsilnější? Dva mediální domy mají vyrovnanou pozici: MAFRA Andreje Babiše a CZECH MEDIA INVEST Daniela Křetínského. Společně ovládají cca 50 % českého mediálního prostoru.
Z jednoho úhlu pohledu je tedy možné odvodit, že cca 75 % mediálního trhu může být potenciálně „nepřátelsky“ naladěno proti majiteli zbývající čtvrtiny. Pokud však budeme brát v úvahu pouze média, která se politice reálně věnují, patří média ze skupiny AB k těm jednoznačně nejmasovějším (MF Dnes, Lidové noviny, Metro, 5plus2). Čtenáři magazínů s televizním programem, milovníci vaření či chalupaření, motoristé a hltači hlubokých lidských příběhů se politickým tématům velikým obloukem vyhýbají.
Média procházejí v posledních letech velikou proměnou. Nejen z pohledu vlastnictví. Až revolučními změnami prochází způsob tvorby obsahu médií, tedy toho, co se skutečně objeví na stránkách novin a časopisů, na obrazovkách televizí, displejích mobilních telefonů. Média i tak jsou a stále budou jednou z nejefektivnějších cest, jak svůj příběh vyprávět svým stávajícím i potenciálním zákazníkům, obchodním partnerům a v neposlední řadě i voličům… 😉
Pokud byste si o fungování médií, způsobu jejich fungování a přínosu pro váš byznys rádi (i nezávazně) popovídali, jsem k dispozici. Můžeme si domluvit i mediální školení nebo třeba mediální analýzu.
Boris | boris@moveup.cz | +420 777 728 086