Nejčastější chyby v PR a jak se jim vyhnout

Public relations je tu od toho, aby firmám pomáhal vytvářet dobré vztahy se zákazníky i celou širokou veřejností. Jedná se o dlouhodobou a systematickou práci, která ale ve výsledku přináší své ovoce. Je však potřeba ji dělat správně a vyvarovat se případným omylům. A ty stávají. Jen si projděte sociální sítě, zadejte hashtag #PRfail a kochejte se. V dnešním článku se proto zaměříme na nejčastější chyby v PR a řekneme si, jak se jim vyvarovat. Tak vzhůru do toho!

 

Obsah

 

 

1. IRELEVANTNÍ SDĚLENÍ

Máte v hlavě desítky témat, které byste chtěli komunikovat s vaší cílovou skupinou? Kolik z nich je však natolik zajímavých, že by o nich vaše cílovka opravdu chtěla číst? I v PR totiž platí, že kvalita je mnohem důležitější než kvantita. Zaměřte se tedy na témata, která jsou aktuální, neokoukaná a pro čtenáře, a tedy i novináře přínosná.

 

2. ŠPATNĚ NAPSANÝ TEXT

Ať už se jedná o nabídku příběhu, rozhovoru či samotnou tiskovou zprávu, pokud bude sdělení špatně napsané, novinář o něj okamžitě ztratí zájem a hodí ho do koše. Věnujte mu tedy dostatek svého času, a to po stránce gramatické i té stylistické. Každý text by měl jít přímo k jádru pudla. Měl by odpovídat na otázky co, kdo, kde, jak a kdy. Novináře i jeho čtenáře zajímají fakta a možné přínosy. Vyhněte se zbytečným superlativům či technickým výrazům, kterým většina smrtelníků z B2C trhu stejně ani nerozumí. A nelžete, protože lež má krátké nohy a mohlo by se vám to zbytečně vymstít.

 

3. PŘEHNANÁ OČEKÁVÁNÍ

Také si myslíte, že se díky PR stanete přes noc mediální hvězdou? Pokud ano, musíme vás bohužel zklamat. PR představuje soustavnou činnost, během níž vznikají zajímavé příběhy, buduje se důvěryhodnost firmy i emocionální vztah se zákazníky. A to samozřejmě potřebuje nějaký čas. Na první výsledky se tak můžete těšit během několika měsíců. Ale nebojte, bude to stát za to!

 

4. CÍLENÍ NA TY NEJVĚTŠÍ

Kdo by nechtěl zdobit stránky Forbesu či New York Times!? Bohužel pro řadu firem je to stále nedosažitelná meta a je tedy potřeba stát pevně nohama na zemi. Z počátku se proto zaměřte především na menší online a tištěná média, a postupem času směřujte vzhůru.

 

5. ŠPATNĚ ZVOLENÝ MEDIALIST

Rozesílání zpráv nevhodně zvoleným novinářům je již od začátku ztrátou času. Pečlivě si tedy vyberte osoby, které se vaším tématem zabývají a ty následně oslovte. Mnohdy je přitom efektivnější vybrat si pár klíčových kontaktů, než obepisovat stovky obecných e-mailových adres. A pokud zrovna neposíláte tiskovou zprávu, nezapomeňte na personalizaci vašeho e-mailu.

 

6. NEVHODNÉ NAČASOVÁNÍ

Pokud v současné době obdobné téma dobývá přední příčky českých či zahraničních médií, pak to vaše s největší pravděpodobností již zapadne. Sledujte proto dění ve vašem odvětví a na mediálním trhu a plánujte podle něj své komunikační aktivity.

 

7. HÁZENÍ FLINTY DO ŽITA

Snažíte se komunikovat s novináři, ale zatím spíše bezúspěšně? Určitě to nevzdávejte! Novináři denně dostávají do svých schránek desítky až stovky e-mailů, které bojují o jejich pozornost a vám tak nezbývá nic jiného, že být trpělivý a důsledný. Čerpejte nové informace z vašeho oboru, vytvářejte si nové názory, hledejte, co unikátního byste mohli poskytnout novinářům a jejich čtenářům a postupně s nimi budujte vztah. Uvidíte, že nakonec budete slavit úspěchy.

 

8. ČASTÉ VYŽADOVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY

Poslali jste zprávu novináři, ale nedostalo se vám odpovědi? Co teď, máte mu napsat ještě jednou? Podle americké agentury Fractl, preferují novináři žádný či jeden e-mail vyžadující jejich zpětnou vazbu. Pokud tento e-mail již obdrží, mělo by to být po třech až sedmi dnech. To však neznamená, že byste tyto e-maily neměli zasílat, jen byste si měli určit jejich sdělení. Obecně stačí stručně shrnout problematiku či příběh, zeptat se na případný zájem a přátelsky se rozloučit. Tečka.

 

9. TICHO PO PĚŠINĚ

Dostali jste se do krizové komunikace? Pak není rozhodně dobré mlčet. Vzbudíte tím akorát další obavy a spekulace. Vždy je potřeba jednat. Jak?

 

 

Příspěvek pro vás napsala Klára, která je jednou z našich specialistek na komunikaci na zahraničních trzích.